P1140421

Bibelordet blir levande i Israel

Det är något verkligt speciellt med att läsa Bibelordet på platserna som beskrivs. I Israel får man möjlighet att ”gå på Bibelns blad” och det blir levande för en på ett svårförklarligt sätt.

”Jerusalem omges av berg, och HERREN omger sitt folk från nu och till evig tid.” Ps 125:2

Det blir välsignade upplevelser. Bilderna och beskrivningarna man läser är plötsligt inte bara det, utan de blir en verklighet. Gamla stan i Jerusalem omges av berg, precis som författaren till Ps 125 beskriver. Man ser de än idag och de står där som en synlig påminnelse om Guds beskydd och trofasthet, också för var och en av oss.

”Som hjorten längtar till vattenbäckar, så längtar min själ efter Dig, o Gud. Min själ törstar efter Gud, efter den levande Guden.” Ps 42:2-3

De flesta hjortar i Israel lever i öknen, där det finns lite vatten och är väldigt varmt. Under sommarmånaderna kan man se dem söka efter vatten. Något vi kan relatera till i vår törst efter mer av Herren i våra liv.

”…Se på ängens liljor, hur de växer…” Matt 6:28

Plötsligt är blommorna där, efter vårregnet. Men när temperaturen ökar, så vissnar de och torkar ut inom några dagar. Allt de duger till då är att brännas. Här har vi en bild som Jesus använder till uppmuntran för sina lärjungar; att inte bekymra och oroa sig. En viktig påminnelse man får när man ser Israels vanligtvis torra kullar, plötsligt blomma upp med de vackraste av blommor. När de smyckas med sådan prakt, bara för att försvinna några dagar senare, hur kan vi då tvivla på att Herren också tar hand om oss? ”…hur mycket mer ska Han inte klä er…”

Ordet blir levande i Israel och en resa dit blir så mycket mer än en resa. Samtidigt vet vi ju att det är hjärtats pånyttfödelse som är avgörande, och det kan ske varsomhelst. Amen.

Här hittar du våra aktuella resor till Israel

Dela det här inlägget:

Dela på facebook
Dela på google
Dela på twitter
Dela på email
Dela på print